söndag 31 juli 2016

Sjöbobröd

För många år sedan när jag bodde i Jönköping så öppnade det upp en delikatessbutik som också hade lunchservering. Tillsammans med lunchen så ingick det en brödbit och det brödet var helt klart ett av de godaste jag har ätit. Det var ett mörkt bröd men det smakade lite som sockerkaka! Ibland tror jag att jag gick dit enbart för brödets skull...
Av en slump fick jag tag på ett recept som påminner lite om deras bröd. Det är ett filmjölksbröd utan jäst, så den går väldigt snabbt att röra ihop även om den ska vara inne i ugnen en bra stund. Receptet ger två limpor, och vill man bara ha en limpa så kan man halvera receptet, men med tanke på hur god den är så är det lika bra att göra två! Vill man få råg- och vetekrossen lite mjuka kan de stå över natten blandat med filmjölken.


2 dl vetekross
2 dl rågkross
6 dl rågmjöl (grovmalet)
1 l vetemjöl
2 tsk salt
1 msk bikarbonat
1-1 1/2 l filmjölk
1 dl mörk sirap

Sätt ugnen på 175 grader.
Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Blanda väl.
Blanda ner filen och sirapen. Blanda noga. Degen ska vara relativt lös. Fördelen degen i två smorda brödformar (1,5 l) och grädda mitt i ugnen i ca 75-90 min. Täck eventuellt brödet med aluminiumfolie mot slutet om det blir för mörkt. Kontrollera med en sticka att brödet är klart, stickan ska kännas torr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar