onsdag 15 juni 2016

Snickerspavlova

Jag måste berätta en rolig sak som hände mig förra veckan - jag fick ett mail från produktionsbolaget till Dessertmästarna där de undrar om jag vill vara med i årets säsong! Jag har aldrig tänkt mig själv vara med i tv, men nu när de frågade så tänkte jag att det kanske kan vara en rolig utmaning. Så igår var jag där på intervju. Nu var det väldigt kort varsel, så de krävde ingen dessert men jag fick ta med mig om jag ville. Typiskt mig så ville jag ge mig på något nytt...och en Snickers Pavlova var något jag funderat på länge och satte igång arbetet. Kände att den här desserten innehåller det jag gillar bäst - jordnötter/jordnötssmör, kola och choklad. Snickers är ju min favoritchokladbit!
Från början hade jag tänkt att ha en nougatkräm i, men den blev inte bra så jag fick utesluta den. Gjorde istället en jordnötskräm och det funkade mycket bättre. Hade även hackade Snickersbitar på, men jag kände att det var något som inte var bra. Stod och kämpade med att få till smakerna i sista stund, och det slutade med att jag inte tog med den. När jag kom hem på kvällen efter jobbet så valde jag att ta bort Snickersbitarna och då blev den helt plötsligt mycket bättre! Så gillar du Snickers och jordnötter så är detta desserten för dig! Den är mäktig så små pavlovor räcker gott och väl, men vill den går också att göra som en stor marängtårta istället.
Den är enkel att göra och man kan förbereda maränger, fyllning och kolasåsen i förväg.


Chokladmaräng
4 äggvitor
2 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
1 msk maizena
1 tsk vitvinsvinäger
2 msk kakao

Jordnötsfyllning
2 dl jordnötssmör
2 dl vispgrädde
1 tsk vaniljextrakt
1/2 dl florsocker

Garnering
vispad grädde
salt kolasås
hackade jordnötter
smält mjölkchoklad
'
Sätt ugnen på 110 grader.
Vispa äggvitorna till hårt skum. Vispa i sockret, lite i taget, till ett hårt och blankt skum. Vispa i vaniljsocker, maizena, vitvinsvinäger och kakao. Spritsa eller klicka ut marängen på en bakplåtspapper, och gör en grop i mitten. Grädda mitt i ugnen i ca 90 min. Marängerna ska kännas lätta och vara enkla att få loss från bakplåtspapperet. Låt de kallna.
Vispa ihop alla ingredienser till jordnötsfyllning så att den blir en fast kräm. Fyll marängen med jordnötsfyllning. Spritsa eller klicka på den vispade grädden. Toppa med salt kolasås, hackade jordnötter och ringla slutligen över lite smält choklad.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar