söndag 24 april 2016

Chocolate Overload Cake

Chocolate Overload Cake såg jag nog för första gången i höstas och har sedan dess alltid velat göra en. Bilderna på härliga chokladtårtor överösta med massa choklad fick det att vattnas i munnen på mig. Jag valde att göra en tårta med riktigt saftiga chokladbottnar och med en fyllning av cookies n' cream. Tårtan täcks sedan med en härlig chokladmarängsmörkräm, och därefter hälls det chokladganache över den innan man toppar tårtan med massa goda chokladbitar. Receptet på chokladbottnarna minns jag inte var jag hittade, men de är helt klart ett av mina favoritrecept då de blir riktigt saftiga. Jag gillar idén med att överösa tårtan med massa god choklad, kan tänka mig att en sån här tårta är riktigt uppskattad på barnkalas eller för en riktig chocoholic!


Chokladbotten
2 ägg 
2,5 dl filmjölk
2,5 dl starkt kaffe
1,25 neutral olja, t.ex. raps- eller solrosolja
200 g mjöl
450 g socker
75 g kakao
2 tsk bikarbonat
1 tsk bakpulver
1 tsk salt
2 tsk vaniljsocker

Smörj och mjöla 3 st engångsformar ca 20 cm i diameter. 
Sätt ugnen på 175 grader. 
Vispa ägg, filmjölk,  olja och kaffe. Lägg i alla torra ingredienser och vispa till en jämn smet. Fördela smeten i formarna och grädda mitt i ugnen i ca 30-35 min. Låt de kallna innan du tar ut dem ur formarna.

Cookies n' Cream-fyllning
400 g Philadelphiaost
2,5 dl florsocker
4 dl vispgrädde
1 paket Oreokakor

Blanda färskost och florsocker. Vispa grädden och vänd ner i färskostblandningen. Krossa oreokakorna och blanda ner i fyllningen.

Marängsmörkräm med choklad
150 g mjölkchoklad
225 g rumstempererat osaltat smör
1 tsk vaniljsocker
75 g äggvita
110 g strösocker
1 nypa salt

Hacka chokladen och smält den försiktigt i ett vattenbad eller i mikron. Låt svalna till ljummen temperatur. Lägg äggvitor, socker och salt i en skål och sätt i ett vattenbad. Värm upp tills alla sockerkristaller har lösts upp. Vispa lite i äggblandningen då och då. Ta bort skålen från värmen och vispa marängen med elvisp tills marängen är styv och har svalnat. Vispa sedan ner lite i taget av smöret och därefter chokladen.

Chokladganache
150 g choklad
1 dl grädde
35 g smör

Hacka chokladen och lägg den tillsammans med grädden i en kastrull. Värm tills chokladen har smält, rör då i smöret. Låt svalna något innan den hälls på tårtan så att marängsmörkrämen inte smälter.

Garnering
Kinder Ägg
Kinder Maxi
Kinder Mini
Kinder Bueno
Kinder Bueno Mini
Ferrero Rocher
Polly
Kex Choklad
Kex Choklad Minirutor
Lindt Lindor Mjölkchoklad

Montering
Lägg en tårtbotten på ett tårtfat och lägg på hälften av fyllning. Lägg på den andra tårtbotten och lägg på resterande fyllning, och avsluta med att lägga på den sista tårtbotten. 
Bred marängsmörkrämen över hela tårtan. Ställ i kylen så att den stelnar till lite. Den är under denna period som du kan göra chokladganachen. När ganachen svalnat något häll lite i taget på toppen av tårtan och bred den försiktigt ut mot kanterna. Med jämna mellanrum petar du ut ganachen över kanten så att den rinner ner längst med sidorna. Ställ i kylen så att den får stelna till lite. 
Garnera sedan tårtan med massor av chokladbitar. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar