fredag 25 mars 2016

Passionsfruktsmoussetårta

Passionsfrukt måste vara en av de godaste frukterna, det är i alla fall en av mina favoritsmaker när det gäller bakverk. Fräsch söt-syrlig tropisk smak som får en att för ett ögonblick tro att man är i Karibien. Den här underbara tårtan består av en kladdkakebotten, en krämig mousse med tropisk smak som toppas av en tropisk gelé. OBS! Notera att det ska vara koncentrerad juice i moussen och inte färdig juice, jag var lite snabb när jag läste receptet så jag tog färdig juice. Som tur är så funkade det också, men man får ju en tydligare smak om man har koncentrerad juice! Jag hittade passionsfruktsjuice så jag använde det istället för tropisk, då jag ville ha tydlig smak av passionsfrukt.
Receptet hittade jag på bloggen Perfekta prinsessan Pernilla.
Önskar er alla en GLAD PÅSK!
Kram


Botten 
110 g smör
2,25 dl strösocker
1 msk sirap
2 ägg
1,5 dl vetemjöl
0,5 tsk salt
1,5 tsk vaniljsocker
1 dl kakao

Mousse
6 gelatinblad
1 1/4 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
2 äggulor
250 g mascarponeost
4 dl vispgrädde
1/2 dl tropisk juice, koncentrerad

Gelé
3 passionsfrukter
2 dl passionsfruktsjuice (eller tropisk juice)
3 gelatinblad

Sätt ugnen på 175 grader
Vispa smör, socker och sirap pösigt. Rör ner äggen ett i sänder. Blanda mjöl, salt, vaniljsocker och kakao. Tillsätt mjölblandningen i smeten. Bred ut i en smörad och bröad springform, ca 26 cm i diameter. Grädda mitt i ugnen i ca 20 min. Låt svalna

Blötlägg 6 gelatinblad i kallt vatten i fem min. Vispa grädden löst i en bunke. Vispa gulor, socker och vaniljsocker i en annan bunke. Vispa ner mascarponen i äggsmeten. Värm juicen på svag värme i en kastrull. Ta upp och krama ur gelatinbladen, smält ett i taget i juicen. Vispa ner juicen i äggsmeten. Vänd till sist ner den vispade grädden. Häll moussen över den kalla botten. Skaka formen och försök jämna till ytan så gott det går. Låt stelna i kylen.

Blötlägg 3 gelatinblad i kallt vatten i fem min. Värm 1/2 dl av juicen på svag värme i en kastrull. Ta upp och krama ur gelatinbladen, smält ett i taget i juicen. Häll i resten av juicen och rör om. Gröp ur passionsfrukterna i en skål och häll juicen över fruktköttet, rör om (ta ev. bort långa gula trådar). Låt gelén svalna något innan den skedas över moussen (gelén kan hällas på redan efter 20-30 min). Låt tårtan stelna i kylen minst 4 timmar före servering.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar